donderdag 1 augustus 2013

Reis naar Noorwegen: woensdag 31 juli


[Pablo:] We worden wakker in ons B&B en worden begroet door behoorlijk rottig weer. We trekken onze jassen aan en gaan naar het dorp waar we eerst willen ontbijten voor we naar de pont gaan die over het Geirangerfjord gaat, maar helaas is er geen ontbijt tot negen uur; we moeten nog een half uur wachten. We besluiten daarom naar de pont te gaan en we mogen er tot onze grote verassing gelijk in! Net op tijd, want hij gaat achter ons dicht en vaart uit. 


De boot blijkt een bar te hebben waar we snel ontbijten, en daarna gaan we naar het buitendek waar we bijna een uur sprakeloos de fascinerende natuur in ons opnemen. Er lijkt geen einde te komen aan de imposante cascades en bergen waar het water zich een pad uit heeft uitgehouwen. Voor ons allebei komt dit te staan als het hoogtepunt van de reis tot dan toe. Helaas moeten we op een gegeven moment naar de auto en zeggen dan het majestueuze fjord gedag. 


Wanneer we aankomen in Älesund besluiten we te gaan kayaken om het 'Venetië van het noorden' van dichtbij te kunnen bekijken en in de vele kanalen te kunnen varen. Op dit aspect blijkt Älesund een beetje een teleurstelling te zijn : er is maar één kanaal in de hele stad, niet precies zoals Venetië. Het kayaken blijkt niet erg goed te gaan voor mij; ik verlies snel controle en raak gefrustreerd omdat mijn kayak niet reageert op mijn peddels zoals ik het wens. Zodra we ook uit de ene kade varen komen we in de open haven met behoorlijk grote golven waar ik weinig controle heb en een beetje bang voor word. Zit ik daar in een kayak naast een gigantisch cruiseschip en met enge golven zonder veel ervaring of controle... Niet mijn ding. Ik geef het op en heb geen zin, pap zegt dat ik me ietsje meer moet inspannen en ik begrijp het, maar gelukkig ben ik al uit de kayak. 




We  gaan naar het hotel, doen droge kleren aan en maken een wandeling door de stad, waar we foto's maken van de mooie art nouveau stijl, waarin veel huizen gebouwd zijn. 










Na afloop gaan we naar een bar/restaurant dat Maki heet en beroemd staat als een van de beste van de stad. Daar nemen we eerst een drankje en lezen in onze boeken (ik: Joe Speedboot van Tommy Wieringa , Pap: Onder Vrienden van Amos Oz). Daarna besluiten we met een muntje gooien dat we daar ook gaan eten. 




Onder de waanzinnige dingen die ons worden voorgezet, is een erg lekkere zalm, een heerlijke cheesecake als toetje, de beste appelsap van mijn leven en erg lekkere wijnen '(ik vertrouw op de criteria van mijn vader)'. Erg prijzig... ERG prijzig, maar dan heb je ook heel wat! Het is allemaal van de beste kwaliteit; ik word verliefd op mijn appelsap, die uit een dorpje in het noorden van Noorwegen komt. Met een goed gevoel in onze maag en een lichtere portemonnee, gaan we slapen. Morgen naar Oslo rijden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten