woensdag 31 juli 2013

Reis naar Noorwegen: maandag 29 juli


[Pablo:] Vandaag zijn we wakker geworden om negen uur. Dit is inderdaad niet een gewoonte voor ons op vakantie, en vooral niet voor mij, maar om half tien was er geen ontbijt meer beschikbaar. Het vroege opstaan bleek later zeker de moeite waard te zijn; onder de velen dingen in het ontbijt assortiment was namelijk een wafelmaker waarmee je in een paar minuten een heerlijke wafel kunt toveren. Ik kwam gelukkig ook aan de beurt… een warme, zachte wafel met nutella erboven. Ik krijg er zin in alleen maar door het schrijven erover. 


Vandaag wisselen we eerst geld, kopen dan een gids, en gaan dan koffie drinken (ik neem een chocolademelk). Onze volgende stop is berg Foyen. Deze berg die dominant boven Bergen rijst, is de perfecte plaats om de stad vanaf boven te bekijken. Als we aan de voeten van de berg aankomen, blijkt er een stel treinen te zijn die door kabels omhoog worden gehesen, maar voor jonge en fitte jongens als wij, was lopen de enige echte optie; naar boven gaan we dus. Boven trakteren we onszelf op een lekker ijsje… als beloning. Het was wel een stuk lopen maar zeker de moeite waard, want het uitzicht vanaf boven was te mooi voor woorden, maar misschien niet voor deze foto’s.


We keren terug naar ons hotel om even naar de wc te gaan en uit te rusten, maar gaan gelijk daarna naar de beroemde kade van Bergen, een scandinavisch symbool. De houten huizen van Bryggen zijn erg vaak herbouwd en niets ervan is nog het originele. Deze huizen stelden precies voor wat ik me voorstelde bij de gedachte van het Noorwegen van de vikingen; houten huizen bij de kade waar een lang schip zou hebben gelegen. Spannend!


De dag wordt afgerond met een diner bij het opera cafe, een kleine tent die mooi achter het nationaal theater van Bergen ligt in een rustige woonwijk. Ik lees nog een hoofdstuk over Noorse geschiedenis en we genieten van een erg lekkere maaltijd waar herten fillet een deel van uit maakt. Heerlijke dag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten